צמחי מרפא לטיפול טבעי ויעיל בפרוסטטה ודרכי השתן

בשנים האחרונות נחשפה ההתאמה הברורה בין הגדלה שפירה של הערמונית לבין רמות גבוהות של DHT, אך עלה הספק בקרב חוקרים רבים שמנגנון פעולה זה אין בו מספיק כדי לגרום ישירות לתהליך ההגדלה וכנראה מעורבים בו גורמים נוספים. זאת לנוכח העובדה שבמקרים מסוימים נמצאו רמות גבוהות של DHT, אך גודל הבלוטה היה תקין.

במקביל החלה להתגבש הדעה כי גורם אפשרי נוסף קשור בעליה ברמות האסטרוגן / אסטרדיול בגילאים מעל 50. אסטרוגן מיוצר מההורמון הגברי טסטוסטרון ע"י שרשרת תהליכים אנזימטית בה מעורב האנזים Aromatase. מספר מחקרים הראו קשר בין העלייה ברמות של אסטרדיול בבלוטה, ביחס ישיר לעלייה ברמות DHT. מכאן הוסק שכפי הנראה למרכיב האסטרוגני ישנו קשר כלשהו בתהליך ההגדלה של הבלוטה. ככל הנראה אסטרוגן המקושר לנשא חלבוני בדם - Sex Hormone Binding Globulin (SHBG) יוצר השפעה, בדומה לתהליך האנדרוגני, על רקמת הבלוטה. אסטרוגן +SHBG נקשרים לקולטן מסוג Insulin like growth gfactor 1 ויוצרים שרשרת תהליכים המובילה לגדילה של רקמת האפיתל של בלוטת הערמונית.

צמחי המרפא 

הטיפול הרפואי המקובל מערב תרופות חוסמי אלפא, הגורמות להרפיית שרירי הערמונית ודרכי השתן ומשפרות את זרימת השתן. תרופות נוספות כדוגמת Finasteride, מעכבות את האנזים 5alpha – reductase וגורמות לכיווץ רקמת האפיתל בבלוטה.

טיפול באמצעות צמחי מרפא יעיל (במהותו) מטפל כמובן גם ברבדים נוספים של המטופל מעבר לפתולוגיה "היבשה" של המחלה עצמה. במקביל, לאור המחקרים הרבים שנעשו בשנים האחרונות עם צמחי מרפא, הנושא הפתו פיזיולוגי לא נזנח, כאשר כיום מובן יותר מנגנון הפעולה של צמחים מסוימים לטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

מטרות הטיפול הצמחי :

דקל ננסי Serenoa serrulata

זהו אולי הצמח הנחקר ביותר לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית בעולם. ברפואה המסורתית שימש הדקל ננסי כצמח אנטי דלקתי ומחזק, היעיל למגוון בעיות של מערכת השתן והנשימה ולטיפול בדלקות מפרקים.
בשנים האחרונות, מחקרים רבים הוכיחו את יעילותו, גם בהשוואה לתרופות מקובלות, כאשר בדקל הננסי נצפו כמובן הרבה פחות תופעות לוואי. השימוש הוא בפירות (מעין תמרים קטנים) כאשר רוב המחקרים נעשו במיצויים המכילים את חומצות השומן אשר בגלעין 
עצמו – Liposterolic extracts (LESP). לכן השימוש היעיל ביותר לטיפול בערמונית יהיה בקפסולות של אבקות סטנדרטיות.

לדקל הננסי ישנה ככל הנראה השפעה מעכבת האנזים 5alpha – reductase והשפעה אנטי אנדרוגנית. הדקל הננסי הוא צמח מחזק, בעל אופי חמים ומעט מייבש, בעל ריח וטעם דומיננטיים וברוב המקרים יש לו השפעה מייצבת גופנית ונפשית בטווח הקצר.
הצמח יעיל מאוד למצבים של חולשה ורפיון כללי של מע' השתן, הבאים לידי ביטוי החל מדלקות חוזרות ונשנות ועד להגדלה שפירה של הערמונית.

שורש סרפד Urtica dioica radix

צמח הסרפד (בעיקר העלים) משמש במשך מאות ואלפי שנים את הרפואות המסורתיות השונות, בעיקר למגוון בעיות נפוצות במע' השתן. בשנים האחרונות הצטברו מחקרים ומעקבים קליניים רבים אודות השורש דווקא, כחלק יעיל בשימוש לבעיות של הגדלה שפירה של הערמונית.
לשורש הסרפד ככל הנראה יכולת השפעה על הגורם ההורמונאלי - הן ע"י עיכוב האנזים 
5alpha – reductase ומסלול האנזים Aromatase, וכן השפעה על הגורם האסטרוגני, ע"י הורדה של רמות היקשרות SHBG.
שורש סרפד הראה שיפור בזרימת שתן במעקבים קליניים רבים וכן בצמצום נפח שארית השתן
הנותר בשלפוחית. בנוסף, שורש סרפד נחשב כמצח טוניק כללי, לאנשים הסובלים מחולשה או מצבי חוסר כללי. הצמח עוזר בבעיות של ספיגה נמוכה במע' העיכול, ונחשב כאנטי דלקתי ואנטי עוויתי במע' השתן. כל האמור לעיל הינם סימפ' הנלווים בד"כ לתהליך ההגדלה של הבלוטה, יחד עם תהליך ההזדקנות הטבעי. כל אלו הופכים את שורש הסרפד לאחד מצמחי המרפא החשובים בטיפול.

במחקר מקיף a randomized, double-blind clinical trial)) אשר נערך לאחרונה ברוסיה, נבדקה השפעת תמציות שורש סרפד ודקל ננסי, על גברים הסובלים מתפקוד לקוי של מע' השתן, על רקע הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

המחקר הקיף 257 גברים, אשר חולקו לקבוצה שנטלה את צירוף הצמחים וקבוצת פלסבו. הצמחים ניתנו בכמוסה של אקסטקט יבש, השוות ערך ל3.9 גרם של פירות דקל ננסי ו2.5 גרם של שורש סרפד יבש – שתי כמוסות ליום.

יעילות הטיפול נמדדה ע"י מדד International Prostate Symptom Score   IPSS-, האומד את בין היתר את זרימת השתן, נפח שארית השתן הנותר בשלפוחית וכו'.
לאחר 24 שבועות, נרשמו הבדלים ניכרים בין הקבוצה אשר נטלה את צירוף הצמחים לבין קבוצת הפלסבו. בתום 24 השבועות, כל המשתתפים (כולל קבוצת הפלסבו) המשיכו את השימוש בצמחים למשך 24 שבועות נוספים. שיפור ניכר היה בקבוצת הפלסבו בתום 24 השבועות הללו, במקביל להמשך השיפור במדד ה - I-PSS, בקבוצה שנטלה את צירוף הצמחים עוד בתחילת הניסוי.

המעניין הוא שבתום 48 השבועות הללו, הניסוי נמשך וכל המשתתפים המשיכו את הטיפול בצמחים למשך 48 שבועות נוספים – סה"כ 96 שבועות!!. 219 משתתפים השלימו את הניסוי ועברו את כל הדרך עד לשבוע ה-96. בסיכום מחקר ייחודי זה הושגו התוצאות הבאות:

מדד I-PSS  – ירד ב-53%.
זרימת השתן השתפרה ב-19%.
נפח שארית השתן הנותר בשלפוחית ירד בממוצע ב 44%.
מיד ההמשך,,
Mrphbosem.com

תגובות